PSO EASY

החום הכבד וכיצד הוא משפיע עלינו ועל העור שלנו ?

החום הקיצוני ששורר בימים האחרונים בכל רחבי הארץ, הוא רק נקודת הפתיחה של הקיץ הישראלי הלוהט. איך מתמודדים עם הטמפרטורות הגבוהות, על מה צריך להקפיד ולמה?

תשישות חום (Heat Exhaustion) היא אחת התגובות השכיחות והמוכרות בעת חשיפה לטמפרטורות גבוהות, בייחוד כאשר הן עולות בפרק זמן קצר יחסית. מדובר בתגובה נפוצה יחסית לטמפרטורות גבוהות והיא עלולה לכלול תסמינים כמו סחרחורת, כאבי ראש ואפילו התעלפות, כל זאת בשל עלייה בחום הגוף. הדרך היעילה ביותר להתגבר על המצב היא באמצעות מנוחה, שהייה בסביבה קרירה ולחה והחזרה של נוזלים ומלחים אשר נחוצים לשרירים ולתפקודי גוף אחרים.

 מכת חום, כיצד מזהים ומה עושים?

מכת חום היא מצב חמור יותר על הספקטרום שמתחיל בתשישות חום. המצב מתרחש כאשר מנגנוני הוויסות של חום הגוף ויכולת הקירור שלו אינם פועלים כשורה. בחלק מהמקרים בגלל חום מאוד קיצוני גם אנשים בריאים וצעירים עלולים לקבל מכת חום. לכן מכת חום היא מצב חמור יותר אשר דורש פנייה לבדיקת רופא או למיון.

הסימנים העיקריים למכת חום הם

  1. התייבשות של העור והלחמיות (למשל בפה ובעיניים),
  2. עליית חום הגוף ל-39 מעלות ומעלה.
  3. כאבי ראש, בלבול ולפעמים אובדן הכרה.
  4. גלי חום קיצוניים מסוכנים לכולם אבל בעיקר מסוכנים עבור מי שמנגנוני החום והקור שלהם מתקשים יותר להתמודד עם שינויים קיצוניים של האקלים, שהם תינוקות וקשישים.

איך הגוף מתמודד עם מזג אוויר חם?

קיימות בפועל שלוש דרכים עיקריות להתמודד עם חום גבוה:

  1. הפרשת זיעה שמסייעת בקירור הגוף
  2. הרחבת כלי הדם.
  3. הנשימה שלנו.

לחות גבוהה באוויר היא גם גורם המהווה קושי עבור הגוף להיפטר מעודפי חום. אם טמפרטורת הגוף עולה מאוד אבל גם הלחות גבוהה, הזיעה שעל גבי העור לא מתייבשת בצורה יעילה ולכן היעילות של מנגנון ההזעה, שהוא כה הכרחי לוויסות החום נפגעת. זו הסיבה שטמרפטורות גבוהות, בשילוב עם הלחות גבוהה מסוכנות וקשות יותר להתמודדות של הגוף לוויסות החום.

מחקרים אפידמיולוגיים הראו כי קיימת גם השפעה רבה לטמפרטורות ששוררות בלילה. במקומות בהם היו ימים חמים אולם בלילות הטמפרטורות ירדו, הגוף זכה לשעות מנוחה והצליח לאזן את עצמו ולהיפטר מעודפי החום. במקומות שבהם הטמפרטורות בימים וגם בלילות היו גבוהות, עלו גם שיעורי האשפוזים והתמותה כתוצאה מנזקי החום.

איך משפיע חום קיצוני על העור שלנו?

כאשר יש עלייה קיצונית בטמפרטורות, המערכות בגוף האדם שאחראיות על ההסתגלות לחום מתקשות להסתגל למצב החדש. כאשר אדם נחשף לחום במשך זמן רב מאוד, הדבר הראשון שנפגע הוא היכולת של הגוף להזיע, מה שפוגע ביכולת גוף להתקרר. ברגע שאדם מפסיק להזיע, תוך זמן קצר מאוד הוא עלול לעבור מתשישות חום למכת חום.

מבחינת רוב הישראלים, נזקי מזג האוויר והשמש מתייחסים בעיקר לקרינה האולטרה סגולית, קרינת ה-UV המוכרת והידועה, לבין מחלת סרטן העור (מלנומה).  אין ספק שמדובר באחד הנזקים המשמעותיים (והמפחידים) ביותר בכל הקשור לאקלים הישראלי, אך זהו רק חלק אחד מסך כל הנזקים אשר עלולים להיגרם לעור תחת השמש הישראלית הקופחת.

אחד מתפקידיו של העור הוא כמובן להגן על הגוף כולו מפני נזקים חיצוניים. כדי לעשות זאת ביעילות זקוק העור לחומציות ברמה מאוזנת של 4-5.5 (pH), ללחות ברמה קבועה ולשומניות מספקת. כאשר עור הגוף בריא הוא נהנה מאיזון זה באופן טבעי, אך הבעיה מתחילה כאשר גורמים חיצוניים משפיעים על מצבו.

חום גבוה, אוויר יבש באופן קיצוני, לחות גבוהה, שינויי טמפרטורה קיצוניים ועוד שלל מאפיינים אקלימיים אותם מכיר כל ישראלי ממוצע, פוגעים בבריאות עור הגוף:  הלחות הטבעית שלו יורדת והוא הופך יבש, סדוק ומגורה. מכאן הדרך לפגיעה משמעותית בעור תהיה קצרה מאוד. רבים מאיתנו סובלים מכוויות עור מדרגה ראשונה אחרי חשיפה לא מבוקרת לשמש.  עור צורב, אדום ורגיש למגע מעיד על כוויות מסוג זה. גם פטריות שמש וכתמים בהירים על העור מעידים על פגיעה ממושכת ביכולת העור להגן על עצמו.

 איך אפשר להימנע מנזקים ארוכי וקצרי טווח לעור שלנו?

אמנם האקלים הישראלי כאן כדי להישאר ומדי שנה הוא אף הופך קיצוני יותר ויותר, אך אין זה אומר שעלינו להשלים עם הנזקים שהוא גורם לעור ולקבל זאת כגזירה משמיים. המפתח הוא שמירה על בריאות העור ועל חיוניותו: ככל שנהיה מודעים יותר למצב העור ונדאג לשמירה על רמה תקינה של חומציות, לחות ושומניות – כך נבטיח שהוא יהיה פגיע פחות ועמיד יותר.

השלב הראשון, אם כן, הוא אימוץ אורח חיים שאינו מזיק לעור:

  1. הקפדה על חשיפה מבוקרת לשמש עד שעה 10:00 בבוקר ומשעה 17:00 אחרה”צ.
  2. שימוש במסנני קרינה רצוי גבוהים ובטוחים. כאלה שיש להם תו תקן ואישור של משרד הבריאות.
  3. הימנעות משינויי טמפרטורה קיצוניים (לדוגמה: מקלחת רותחת ולאחר מכן יציאה לחדר ממוזג), הקפדה על חימום לא מוגזם של החלל בו אתם שוהים – כל אלו יסייעו לשמירה על בריאותו הטבעית של העור.

השלב השני ידרוש מודעות גבוהה יותר למצבו של העור: עור יבש, מגורה ואדמומי – בעיקר באזורים רגישים כמו בית השחי, העורף, המפשעה, אצבעות הרגליים ועוד – אמור להדליק אצלכם נורה אדומה ולהתריע: כאן נדרש טיפול !!!

השלב השלישי נוגע לטיפול עצמו. כאן נכנסים לתמונה תכשירים שונים אשר מציעים לחות מספקת והזנה לעור שאיבד את הלחות ונצרב. חשוב להשתמש בתכשירים שאין בהם רמה גבוהה של אלכוהול, שיש בהם הרבה שמנים שמזינים ונספגים היטב בעור שאיבד מהלחות הקריטית שלו, וכן מרכיבים המרגיעים את העור כגון: קמומיל, קלנדולה ואלוורה. תכשירים אלה יאפשרו לשמור על חיוניות העור לטווח הרחוק ואף יגנו עליו מפני זיהומים

 

סגירת תפריט
0
סל הקניות
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן