PSO EASY

טיפוח עור הקרקפת / מה הקשר בין שיער שנושר לעור הקרקפת.

טרנד חדש:  טיפוח עור הקרקפת / מה הקשר בין שיער שנושר לעור הקרקפת.

 

טרנד חדש וחם שוטף את עולם הטיפוח והבריאות- טיפוח עור הקרקפת.

מאיפה זה מגיע?

מעבר למודעות הגבוהה והצורך להראות טוב, מעבר לבגדים הסטייליסטים וטיפוח וחיטוב הגוף- יש עוד משהו שרובנו אוהבים להתגאות בו וזה השיער.

היום מבינים שטיפוח עור הקרקפת חשוב לנו כפי שחשוב לטפח ולדאוג לעור הגוף. אולי זה נשמע לכם טרנד של יופי ואסתטיקה, אולם הסבר קצר על בריאות עור הקרקפת עוזר לנו להבין את החשיבות שלו והשפעתו על צמיחת השיער או דלילות השיער.

טרנד נוסף הוא טרנד השיער הלבן:

יותר ויותר נשים, בכל העולם ומכל הגילאים, מפסיקות לצבוע ונותנות לשיער הלבן לצמוח חופשי. הטרנד הזה, שזה לכינוי grannyhair – “שערות סבתא” – הפך את היוצרות: אם קודם נשים מבוגרות צבעו שיער מלבין כדי להיראות צעירות, היום צעירות צובעות לאפור כדי להיראות מעודכנות.

אז מה, לבטל את התור לצביעת השיער?

אם רוצים לוודא שהשיער יישאר בריא ומלא, עדיף  להימנע מצביעתו. צביעת שיער גורמת לפגיעה חוזרת בחלבון הקרטין שמעצב את סיב השערה והופכת אותו לשברירי ולפחות עמיד. חוץ מזה, חשיפה חוזרת לחומרי הצבע, שכוללים, בין היתר, p-Phenylenediamine (ובקיצור: PPD) פוגעת גם בעור הקרקפת ועלולה לגרום לתגובה אלרגית. התגובה הזאת עלולה לגרום למצב של קרקפת דלקתית שיוביל בסופו של דבר להתקרחות ואפילו להתקרחות צלקתית שהיא מפגע אסתטי של ממש.

כיום יש מודעות גדולה יותר לנזקי הצביעה ויש הרבה מחקרים ופיתוחים של צבעי שיער שמכילים פחות חומרים כימיים מזיקים ומבוססים יותר על מרכיבים טבעיים ופחות אגרסיביים. נסו להתעניין במרכיבים של תכשירי הצביעה כשאתם הולכים לספר ובקשו לדעת האם יש את ה PPD  בתכשיר שהוא מזיק לעור הקרקפת.

הטריקולוגיה- תורת השיער ועור הקרקפת

תחום הטריקולוגיה, הוא מדע של השיער והקרקפת, או בהרחבה: אבחון וטיפול בבעיות שיער וקרקפת. ככל שנעמיק בתחום, נבין כי השיער ועור הקרקפת אינם מאפיין בודד או תוסף חיצוני מבודד של גוף האדם, אלא שניהם יחד וכל אחד מהם בנפרד משקפים את המצב של מערכות רבות הגורמות לאדם לתפקד. המשמעות היא שהשיער והקרקפת הינם תמונת ראי למצב הגופני הפנימי של האדם. כדי שהשיער יצמח, ישגשג ויתחדש, הקרקפת צריכה להיות רופפת ולא הדוקה ואספקת הדם אליה צריכה להיות עשירה וללא מעצורים. יתר על כן, ההפרשות הטבעיות של הקרקפת חייבות להיות מופקות ומחולקות באופן תקין.

קרקפת שומנית

לדוגמה, קרקפת שומנית שלא מטופלת כראוי תפריש סבום בכמויות גבוהות, תעניק לשיער מראה עייף וחסר נפח ותכביד עליו במקרה הטוב. במקרה הגרוע יותר, תופעה זו ובעיות או מחלות קרקפת אחרות עלולות לגרום לנשירת השיער, דילול ואף התקרחות.

שיער יבש ושיער שיבה

שיער שיבה הוא בדרך כלל קשה ויבש יותר. מדוע? ואיך אפשר לטפח אותו? לשיער שיבה ולשיער יבש חשוב לספק לחות נכונה, למנוע את חשיפתו הישירה לשמש (כובע הוא רעיון מצוין), להקפיד על חפיפה נכונה ובתדירות לא גבוהה מדי. גם חשיפה לכלור פוגעת בבריאות השיער, אז אם שוחים בבריכה, מומלץ לחבוש כובע ים הדוק בזמן הטבילה, ולפני החשיפה לכלור מומלץ להשתמש במרכך שתורם לעמידות השיער.

“חפיפה נכונה” – מה זה אומר?

קודם כול, בנוגע ל“כמה”: התדירות של חפיפת השיער חייבת להיות מותאמת באופן אישי. קרקפת ושיער שמנוניים דורשים חפיפה יום־יומית, אבל עם התקדמות הגיל מפרישה הקרקפת פחות חומרי סיכה שמשמנים אותה, והלחות הטבעית בשיער פוחתת. בהתאם להתפתחות הזאת מומלץ להפחית את תדירות החפיפות. גם שיער שנצבע בחומרים תעשייתיים עלול להיות יבש יותר, וגם הוא יסתפק בפחות חפיפות.

עם זאת, חפיפה בתדירות נמוכה מדי עלולה לגרום ליצירת קשקשים. לכן חשוב להגיע לתדירות שמתאימה אישית לקרקפת של כל אחד ואחד.

ובנוגע ל“איך” – ישנה טכניקת חפיפה מומלצת?

כן. קודם כול, בזמן החפיפה בשמפו כדאי להתמקד בעיסוי הקרקפת ולא בחפיפת השערות. חפיפה של השערות בלבד עלולה ליצור מראה של שיער יבש ומדובלל. תנו כ-2 עד 3 דקות של עיסוי הקרקפת.  אם בפעם הראשונה של החפיפה אין מספיק קצף שיטפו את השיער וחיזרו על פעולת החפיפה שוב. הפעם יהיה הרבה יותר קצף. נצלו זאת לעיסוי ממריץ ומהנה. שמפו טיפולי (כמו שמפו פסואיזי), מטפל ומנקה היטב את עור הקרקפת ולכן העיסוי של כ-3 דקות חשוב מאוד.

השימוש במרכך השיער או במסיכה – איך הכי נכון להשתמש בהם ומתי?

לשיער יבש, מומלץ אחרי כל חפיפה להשתמש במרכך או במסיכה ולמרוח רק על השיער (לכל אורכו) ולא על הקרקפת. אם משתמשים במסיכה יש להשאיר לפחות 3-5 דקות ורק אז לשטוף במים חמים. אם משתמשים במרכך, מספיק דקה או שתיים ואז לשטוף. השימוש בתכשירים אלה מאפשרים לשפר משמעותית את מראה השיער, להחזיר לו את הברק, להפחית קצוות מפוצלים ולשפר את עמידותו בפני קרינת השמש ונזקי הסביבה. ניתן להשתמש גם בסרום לשיער יבש אותו מורחים בעיקר על הקצוות של השיער לאחר הייבוש שלו.

זה נכון שתספורת מאיצה את צמיחת השיער?

לא, למרות הדעה הרווחת, לתספורת או לגילוח אין השפעה על קצב הגדילה של השערות. עם זאת, גזירת קצוות שנסדקו (“קצוות מפוצלים”) בגלל יובש היא חיונית לשמירה על בריאות השיער.

עור הקרקפת הינה המפתח לשיער בריא, טפלו בו!

בריאות עור הקרקפת הופכת להיות חלק מהחינוך והסברה של טיפולי שיער וטיפול מניעתי או שגרתי. אנשים שלרוב שוכחים לטפל או לא מבינים שצריך לטפל בעור הקרקפת מבינים כעת כי חייב לבצע אבחון לבעיה וטיפול אינדיבידואלי- בהתאם לאופי השיער וסוג עור הקרקפת, הכוללים ניקוי ופילינג לעור, תיקון תאים והזנה.  קשקשים למשל, הינם טאבו בעולם היופי והאסתטיקה, והם גורמים לנו להסב את תשומת ליבנו לבעייתיות עור הקרקפת. ישנם גורמים רבים שעלולים לגרום לכך- החל מתכשירים לא  מותאמים, היגיינה, שינויי תזונה ודיאטה, מזג אוויר, רגישויות, תרופות הורמונים ועוד.

סיבות לנשירת שיער אצל נשים

  • חוסר איזון הורמונלי– כאשר המערכת ההורמונלית לא מתפקדת היטב, ולרוב תהיה הבעיה באחת מהבלוטות, נחלשים שורשי השיער באופן משמעותי. מכאן הדרך עד לנשירת השיער אינה ארוכה.
  • לאחר לידה- כחצי מהנשים שחוו לידה, חוות לאחר מכן גם נשירת שיער. במהלך ההריון והלידה, נוטל העובר משאבים רבים מהגוף דוגמת ויטמינים ומינרלים שמחלישים את השערה
  • מתח- מצבי לחץ נפשי משבשים את המחזור הטבעי של צמיחת השערה, המבוסס על צמיחה, מנוחת השערה ונשירה.
  • תרופות- בדומה למצבי מתח, גם נטילת תרופות מסוימות באופן קבוע, מתערבות במחזור הצמיחה של השער ומשבשות אותו.
  • טיפולים כימיים לשיער כמו צבע או החלקה- רוב טיפולי השיער שנועדו לשנות את מראה השיער, עשויים גם לפגוע בו. החלקות, טיפולים כימיים לצביעת שיער, ייבוש מאסיבי של השיער באמצעות פן עשויים לגרום לאיבוד גמישות השערה ונשירה מוגברת.
  • תת פעילות של בלוטת התריס- בלוטת התריס היא אחד האיברים החשובים, והיא אמונה על חילוף החומרים בגוף האדם. תפקוד לקוי של הבלוטה משבש את אספקת החמצן והחלבונים לרקמות, ופוגע באיכות השער.

כמה עובדות על שיער – כללי

  • השיער עשוי בעיקר מקרטין, שהוא סוג של חלבון. ליבת השערה היא בעצם אסופת תאי עור מתים שנקראים טריכוציטים.
  • שיער הראש גדל בצורה מחזורית, שכוללת כמה שלבים: גדילה (אנאגן), ירידת קצב הגדילה (קאטגן) ומנוחה (טלוגן), שאחריה בדרך כלל מגיעה נשירה.
  • זקיק השערה הוא סוג של מעיין נעורים: הוא עשיר בתאי גזע שמשמשים מקור לריפוי ולהתחדשות אחרי פגיעה בעור שמסביבם.
  • אדם ממוצע נושא 100,000 זקיקי שיער על הקרקפת, מתוכם קרוב ל־90% בשלב הגדילה. השלב הזה יכול להימשך כמה שנים.
  • נשירה של עד 100 שערות ביום נחשבת תקינה ונורמלית. נשירה של יותר מ־100 שערות ביום היא בעיה, אך אפשר לטפל בה. איך בודקים? כשמרגישים שיש נשירה מוגברת, מברישים את השיער במשך 5 דקות באמצעות מברשת נקייה וסופרים שערות. יותר מ-100? גשו לרופא עור ובקשו המלצות.
  • יש לא מעט מצבים רפואיים שגורמים לנשירת שיער מוגברת – מחלות דלקתיות או זיהומיות ומחלות של הקרקפת – ולכל אחת מהן יש פתרון מתאים. אבל הסיבה השכיחה ביותר לנשירה היא אנדרו־גנטית, כלומר נובעת מנטייה גנטית.
  • קצב הגדילה של שיער הקרקפת הוא כ־0.35 מילימטר ביום וכמעט סנטימטר בחודש.
  • חשיפה להורמון האסטרוגן הנשי מפחיתה את קצב גדילת השיער, ואילו חשיפה להורמון האנדרוגן הגברי (טסטוסטרון) מגבירה את קצב גדילתו ואת קוטר השערה באזורים תלויי האנדרוגן, ובכלל זה באזורים מסוימים בקרקפת.

טיפים לסיום

  • חבשו כובע או מטפחת להגנה מעור השמש
  • השתדלו להמנע מכיסויים הדוקים מדי.
  • חפיפה בהתאם לצורך, עדיף לחפוף עם מים חמימים.
  • שמפו טיפולי דורש עיסוי של כ-3 דק’ להמרצה וטיפול של עור הקרקפת.
  • המנעו מתכשירי צביעה המכילים PPD, והשתדלו עד כמה שניתן להשתמש בתכשירים המכילים רכיבים טבעיים.
סגירת תפריט
0
סל הקניות
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן