PSO EASY

תזונה ופסוריאזיס – האם יש קשר?

 

קיים קשר מוכר ומבוסס בין פסוריאזיס להשמנה. משקל גוף עודף קשור לסיכון מוגבר לפסוריאזיס, למחלה חמורה יותר ולתגובה מופחתת לטיפולים במחלה. ייתכן שהקשר נובע מכך שהשמנה מעודדת דלקתיות.

מומחי המועצה הרפואית של הקרן הלאומית לפסוריאזיס בארה”ב שסקרו את העדויות המדעיות בנושא “ממליצים בחוזקה” על דיאטה היפו-קלורית, הכוללת צריכת כמות קלוריות קטנה מכמות הקלוריות הנשרפת – באנשים עם פסוריאזיס בעלי עודף-משקל והשמנה (BMI של 25 ומעלה). דיאטה היפו-קלורית (800-1,400 קלוריות ביום) מובילה לירידה במשקל, שיפור משמעותי בחומרת פסוריאזיס וכן באיכות החיים הקשורה לעור. לפי המחקרים, משך הזמן הנדרש עד שמתחילים להרגיש את ההטבות של הדיאטה נע בין 16 שבועות ל-6 חודשים.

מאכלים המכילים גלוטן

פסוריאזיס קשורה לסיכון מוגבר פי יותר משניים למחלת צליאק. כמובן שהמומחים ממליצים בחוזקה לאנשים עם פסוריאזיס שאובחן אצלם בוודאות צליאק להקפיד על דיאטה נטולת גלוטן.  מועמדים טובים לבדיקת רגישות לגלוטן הם בדרך כלל אנשים שיש להם קרובי משפחה מדרגה ראשונה שאובחנו עם מחלת צליאק או כאלה שחווים תסמינים במערכת העיכול. בין המוצרים אשר מכילים גלוטן נכללים חיטה, לחם, פסטה ובירה.

ירקות ממשפחת הסולנום (המכילים סולנין)

נמצא כי קיים קשר בין צריכה של ירקות ממשפחת הסולנום לבין מצב דלקתי, אשר עלול להשפיע על חומרת מחלת הפסוריאזיס. מופתעים לראות שירקות מופיעים ברשימה זאת? מדובר על ירקות ממשפחת הסולניים, המכילים סולנין.
הדיווח על השפעתו בקרב הסובלים מדלקות מפרקים, הינו סותר, שכן יש הטוענים שאין לו השפעה ויש שכן.
אף על פי כן, צריכת ירקות ממשפחה זאת כמו: חצילים, פלפלים, עגבניות ואפילו תפוחי אדמה, עלולה להגביר את כאב המפרקים.
בטטות לא נכללות ברשימה ומותר ואף רצוי לאכול אותן.

אומנם העדויות המדעיות שמגבות זאת חלשות, אך אנשים עם פסוריאזיס יכולים לשקול לנסות מעבר לתזונה ים תיכונית ושימוש בשמן זית כמקור עיקרי לשומן בתזונה, לפחות שתי מנות של ירקות ביום ולפחות שלוש מנות פרי, אכילת קטניות לפחות 3 פעמים בשבוע, דגים לפחות 3 פעמים בשבוע ואגוזים לפחות 3 פעמים בשבוע.

אלכוהול נחשב כטריגר למחלת הפסוריאזיס בגלל השפעותיו השליליות על מערכת החיסון.

מוצרי חלב המכילים את חלבון הקזאין

חולים הסובלים מארטריטיס, פסוריאזיס המלווה גם בדלקות במפרקים מומלץ להימנע ממוצרי חלב: רבים ממוצרי החלב מכילים את חלבון הקזאין.
על-פי  מחקר שנערך בחסות ועדת מומחים לרפואה אחראית, קזאין עלול לגרות רקמות סביב המפרקים. גירוי מעין זה יכול לגרום לדלקת באזור.

מלח וחומרים משמרים

רבים מהמזונות המיוצרים כבר שנים רבות, מכילים כמויות מופרזות של מלחים וחומרים משמרים.
הכוונה הייתה ליצור מזון נעים לחיך, טעים ובעל זמן מדף ארוך יחסית. אך צריכה רבה מדי מחומרים אלה, גורמת לדלקתיות בגוף בכלל ובמפרקים בפרט.
שימו לב, מזון מעובד ומוכן, כולל מזון קפוא שמחממים במיקרו, עמוס לא פעם במלחים, חומרים משמרים ותוספים.

פחמימות מזוקקות

המדובר בעיקר על מוצרי קמח לבן, תפוח אדמה לבן, אורז לבן ודגנים- בעלי ערך גליקמי (רמת סוכר) גבוה מאוד.
כל המוצרים בעלי הערך הגליקמי הגבוה, עלולים להחמיר את דלקות המפרקים.
יתרה מזאת, הם עלולים להגביר את הסיכון להשמנת יתר, סוכרת ומחלות לב, הרבה יותר מאשר מוצרים שומניים.
וכפי שכבר ציינו, השמנת היתר עצמה היא גורם סיכון לדלקות מפרקים.

 

כל ההמלצות הנ”ל אינן מחליפות טיפול רפואי כלשהו אלא תומכות בטיפולים קיימים.

כנ”ל לגבי טיפולים חיצוניים של משחות רפואיות ו/או טבעיות המסייעות להקלה בתופעות הלוואי של אותן מחלות הנזכרות במאמר זה.

 

סגירת תפריט
0
סל הקניות
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן